Het abonnement als businessmodel – 8 nieuwe groeistrategieën

Digitale transformatie
Groeistrategie
Innovatie

In het boek ‘Subscribed: Why the Subscription Model Will Be Your Company's Future - and What to Do About It’ zetten Tzuo en Weisert uiteen waarom het abonnement hét businessmodel van de toekomst is.* Zij delen op een inspirerende en toegankelijke wijze hun visie, aanpak en ervaring.Uit dit boek hebben wij enkele inzichten geselecteerd: relevant voor ontwikkelingen en vraagstukken die wij zien in onze adviespraktijk. Wij gaan in dit artikel vooral in op de acht groeistrategieën voor bedrijven die het abonnement als businessmodel toepassen.

Het gaat niet om de transactie, maar om de relatie met de klant

In het productgerichte denken sturen bedrijven vooral op het aantal verkochte producten (transacties) en verdiepen zij zich nauwelijks in hun klanten. Zeker na een eenmalige transactie weten bedrijven vaak niet wie dit product koopt, waarom dit product is gekocht, of de klant hiermee tevreden is en of de klant het product wel of niet gebruikt en - als het gebruikt wordt - hoe vaak. Voor deze bedrijven wordt het dus moeilijk om in te schatten of en wanneer klanten hun product nogmaals zouden kopen en of klanten het product bijvoorbeeld ook aanbevelen bij hun familie, vrienden en kennissen.Een markt- of klantonderzoek kan bedrijven enigszins helpen aan deze inzichten. Maar om echt meer grip te krijgen op je omzet en groei is het volgens de auteurs cruciaal voor bedrijven om door middel van een abonnementsmodel een relatie te starten en onderhouden met klanten. Blijf klanten gemak bieden, ontzorgen en verrassen en zorg dat je relevant blijft en toegevoegde waarde blijft bieden. Biedt bovendien excellente service om klanten te helpen als iets mis gaat, of als je een betere oplossing voor de klant hebt. En geef klanten de mogelijkheid om eenvoudig op te stappen. Als je dit niet doet, kan dit tegen je gaan werken: op social media worden ervaringen met het moeilijk kunnen opzeggen van een abonnement vaak gedeeld. Dan is bijvoorbeeld de vergelijking met een lastige ex-partner snel gemaakt.Tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Maties van Voorthuizen
Consultant
Maties.vanVoorthuizen@flowresulting.nl
06 - 28326933
Deel deze publicatie