Definiëren merkpositionering

Een onderscheidende merkpositionering helpt om harder te groeien en betere marges te realiseren

Voorkom de commoditytrap

Een sterk merk is één van de meest waardevolle assets van de organisatie. Het voorkomt de commoditytrap, het geeft richting aan de organisatie, het maakt je bedrijf aantrekkelijk voor medewerkers en het biedt toegang tot nieuwe markten. Een sterk merk biedt mogelijkheden om je te onderscheiden van concurrentie en een hogere prijs te vragen. Daarnaast is het veel moeilijker te kopiëren dan specifieke (product) features. Een sterk merk geeft richting voor strategische en tactische keuzes. Bij een goede vertaling naar gewenst handelen (internal branding) geeft het ook veel richting voor het gedrag van medewerkers in de dagelijkse praktijk.

The secret of a great brand is that it can define its brand in up to four words. The depressing reality of most brand positioning is that it fails before it even leaves the gate because it is just too complex. (Mark Ritson)

Bied toegang tot nieuwe markten

Op de arbeidsmarkt draagt een sterk merk bij aan bekendheid en voorkeur onder potentiële werknemers. Hierdoor is het makkelijker om de beste mensen te vinden en te binden en hierdoor de beste te worden of te blijven. Een sterk merk kan een brug zijn naar nieuwe (groei)markten en daarmee voor winstgevendheid over een langere periode zogen. Veel succesvolle merken maken nu de meeste winst in andere categorieën dan waar ze ooit zijn gestart (Apple, google, Nivea, Coolblue, etc.)

Maak je organisatie aantrekkelijk voor nieuwe en bestaande medewerkers

Een goede merkpositionering

Een goede merkpositionering beschrijft maximaal vier domeinen die een organisatie kan en wil claimen. Deze combinatie van domeinen is relevant voor de klant, sluit aan op de kracht van de organisatie en is onderscheidend van de concurrentie. Deze domeinen richten zich op functionele en emotionele benefits voor de klant. De uitdaging is om benefits te vinden hoog op de ‘benefitladder’ die de organisatie ook daadwerkelijk kan waarmaken. Bij een te hoog abstractieniveau wordt het snel te vaag (wereldvrede niveau), een te laag abstractieniveau geeft te weinig richting aan de hele organisatie en is makkelijk te kopiëren.

Publicaties

Laat je inspireren...