Alle publicaties

6 december 2011, Marc Westeneng

Wij van flowresulting adviseren flowresulting

Geloofwaardigheid: minder beloftes, meer bewijzen.

Als we alles zouden geloven….
Stel je eens voor hoe onze wereld eruit zou zien als we alles zouden geloven wat bekende merken ons beloven. Iedere morgen heerlijk uitgerust en zonder rugklachten aan het ontbijt. Allemaal dankzij de Auping matras die makkelijk drie generaties mee gaat en de Philips Wake-up light, die zelfs een haan op tijd kan laten kraaien. Onze kinderen zitten – met hun juist gepoetste Prodent smile – rustig aan tafel. Ze smeren hun boterhammen met Becel; die ze met gemak voorziet van de dagelijks benodigde hoeveelheid vitaminen. De kleinste draagt al 24 uur probleemloos dezelfde Pamper, die nog immer volledig droog is. Je partner werkt snel nog even haar laatste rimpels weg met de nieuwste hydraterende crème van Nivea, terwijl je zelf – voor de komende 36 uur – maar een drupje nodig hebt van dat heerlijke Davidoff luchtje. Ondertussen gaat de Calvé Pindakaas – met extra calcium voor het hele gezin! – over de tafel. Als in een film belandt het – wat een pech! – ook precies op al die mooie witte kinderkleertjes. Gelukkig is geen paniek want voor de school begint, zijn deze al weer hagelwit gewassen door slechts een micro hoeveelheid Witte Reus. Volledig ontspannen, lachend en zonder ook maar een wanklank, stap je alle negen zonder zorgen in de nieuwste Skoda Superb. Uiteraard passen alle tassen moeiteloos achterin.

Als we alles zouden geloven …. Zomaar een reclameblok vol beloftes toegepast op het dagelijkse leven. De toets van geloofwaardigheid halen de meeste beloftes echter niet. Het doen van al deze beloftes kan zelfs averechts werken. Men wil bewijs zien. Of bewijs horen. Of in de praktijk het bewijs ervaren.

Minder beloftes, meer bewijzen
Focus in marketing(communicatie) vaker op het bewijs. Voor de klant draait het immers om het waarmaken van de beloftes en de geloofwaardigheid van waar het merk voor staat. Met bewijs worden klanten overtuigd en kan een merk zich onderscheiden van de concurrentie.

Garanties en Geloofwaardigheid

  1. Geef 100% garantie op hetgeen klanten het belangrijkst vinden en concurrenten hebben het nakijken. Zo simpel kan het zijn. En zo simpel is het, zie onder andere de voorbeelden van Jumbo Supermarkten en First Direct.
  2. Hoe geloofwaardiger, hoe sterker het bewijs en hoe groter het effect. Een aantal voorbeelden van drivers van geloofwaardigheid zijn hieronder uiteengezet.

Laat je inspireren!

Vul je naam en mailadres in en ontvang tien keer per jaar ‘flowinspiration’. Een mail met inspiratie over excellente dienstverlening, video’s die raken, cases en succesverhalen die bijblijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.