Alle publicaties

28 augustus 2006, Boeksamenvatting

The laws of simplicity

John Maeda is een professor, gekoppeld aan de MIT (Massachusetts Institute of Techonology). In zijn boek beschrijft hij de ‘laws of simplicity’.

In de introductie geeft hij een voorbeeld van eenvoud in het bedrijfsleven; Philips met de slogan ‘sense and simplicity’. Philips gebruikte deze slogan niet alleen voor zijn producten, maar ook voor interne processen en de totale manier van zaken doen. Met dit voorbeeld maakt Maeda duidelijk dat het boek niet alleen gericht is op eenvoud voor design, maar ook voor ‘business’ en ‘life’.

De wetten zijn op te delen in drie clusters die de mate van eenvoud representeren, basis (wet 1-3), gemiddeld (wet 4-7) en diep (wet 8-10).

Wet 1: Reduce – The simplest way to achieve simplicty is through thoughtful reduction
Op een dvd speler zitten vaak meerdere knoppen die je (bijna) niet gebruikt; het enige wat je wil doen is een dvd afspelen. Hiervoor heb je slechts een knop nodig, de play knop. De ‘pause’, ‘rewind’ en ‘forward’ knoppen kunnen dus verwijderd worden. Wanneer alles is verwijderd wat niet noodzakelijk is, kan de SHE (shrinking, hiding, embody) methode gebruikt worden om verder te vereenvoudigen. Shrinking staat voor iets kleiner maken, hiding gaat om het verbergen van functionaliteiten en embody gaat over het toevoegen van waarde nadat er functionaliteiten zijn verkleind en verborgen. Het design van Bang & Olufsen is vaak dunner en eenvoudiger dan van andere producten, maar ook vaak zwaarder waardoor er waarde is toegevoegd. Mensen ervaren iets dat zwaarder is als iets dat van betere kwaliteit is. Dit is ook mede de reden waarom de Iphone zwaarder is dan de meeste andere telefoons.

Wet 2: Organize – Organizations makes a system of many appear fewer
De methode die Maeda aanrijkt voor het organiseren noemt hij SLIP; sort, label, integrate en prioritize. Onderdelen worden eerst gesorteerd en daarna gelabeld. Onderdelen die bij elkaar horen worden vervolgens geïntegreerd en geprioriteerd. SLIP is een manier om erachter te komen wat bij wat hoort. Maeda geeft aan dat er veel andere manieren zijn om te organiseren die ook effectief kunnen zijn. Bij alle manieren van organiseren speelt de mogelijkheid van de hersenen om ergens een patroon in te herkennen een belangrijke rol (Gestalt psychology). De ontwikkeling van het ‘click wheel’ van de Ipod is gebaseerd op deze Gestalt psychology. Om tot het beroemde ‘click wheel’ te komen zijn verschillende versies gemaakt. De eerste versie is simpel, de tweede is meer complex gemaakt (onbekende redenen) en de derde en uiteindelijke versie is zo eenvoudig mogelijk (zie afbeelding 1-3).

afbeelding-simplicity

Wet 3: Time – Savings in time feel like simplicity
De ‘shuffle’ functie op een Ipod wordt ervaren als eenvoudig omdat deze tijd bespaart bij het kiezen van nummers die je wilt beluisteren. Om tijd te besparen, moet de tijd die je besteed dus worden verminderd. Omdat tijdbesparing over verminderen gaat, kan de SHE methode die bij wet 1 is besproken ook toegepast worden bij tijdbesparingen. De tijd die wordt besteed moet verkleind worden (shrinking), verborgen worden (hiding) of moet waarde krijgen (embody). Postorder bedrijven zoals FedEx passen deze wet goed toe door post ’s nachts te verwerken.

Wet 4: Learn – Knowledge makes everything simpler
Een schroevendraaier is heel handig als je weet welke kant je op moet draaien, maar wanneer je de verkeerde kant op draait heb je er niks aan. Maeda geeft een methode waarmee het leren eenvoudiger wordt gemaakt; BRAIN. Deze afkorting staat voor Basics, Repeat, Avoid, Insipire en Never. Volgens Maeda is het bij leren van belang om eerst de basis te leren, om jezelf vaak te herhalen, om radeloosheid te vermijden, om te inspireren met voorbeelden en om nooit te vergeten om jezelf te herhalen.

Wet 5: Differences – Simplicity and complexity need each other
Eenvoud en complexiteit hebben elkaar nodig. Om iets eenvoudig te laten lijken, moet er ook complexiteit aanwezig zijn in een markt, de verschillen moeten duidelijk zijn. Het voorbeeld dat Maeda hierbij noemt is het kopje waaruit hij thee heeft gedronken bij Tanaka (de vader van het Japanse grafische design). Het kopje thee dat hij hier kreeg was verre van perfect, het was niet rond, het was zwart en er was een ‘hap’ uit. Doordat dit kopje erg complex was, leken alle andere producten in de ruimte eenvoudiger.

Wet 6: Context – What lies in the periphery of simplicity is definintely not peripheral
Het is afhankelijk van de context van een product of service of deze wordt ervaren als eenvoudig. De bewegwijzering in een bos is eenvoudig doordat er op bepaalde punten een ‘paddenstoel’ of gekleurd paaltje staat. Wanneer er op veel plekken een paaltje of paddenstoel zou staan, wordt de bewegwijzering complex en verwarrend. Complexiteit geeft het gevoel verloren te zijn en eenvoud geeft het gevoel iets gevonden te hebben. De omgeving is altijd van invloed, zelfs wanneer je deze probeert te verminderen. Bijvoorbeeld wanneer je oordopjes in doet om je te concentreren en je vervolgens wordt afgeleid door je ademhaling. Het beïnvloeden van de omgeving om eenvoud te realiseren moet daarom zorgvuldig worden gedaan.

Wet 7: Emotion – More emotions are better than less
Bij een eenvoudig design is het volgens Maeda beter om veel emoties toe te voegen dan om deze te verminderen of weg te laten. Deze wet is in tegenstrijd met de eerste wet ‘reduce’. Deze wet gaat in op het feit dat mensen niet rationeel handelen. Mensen hebben over het algemeen een sterke drang te laten zien wie ze zijn waardoor niet alle beslissingen die worden genomen logisch zijn. Een voorbeeld hiervan zijn de meubels van Ikea. Deze zijn simpel en strak, maar worden door veel mensen als lelijk ervaren omdat er voor deze mensen een bepaalde emotie mist. De Ikea meubels zijn niet alleen goedkoop, ze zien er ook goedkoop uit. Deze wet geldt niet voor iedereen, omdat er altijd die-hard modernisten zijn waarvoor ‘less is more’ geldt.

Wet 8: Trust – In simplicity we trust
Wanneer we met slechts een druk op de knop een email kunnen verzenden hebben we hier meer vertrouwen in dan wanneer het proces van het versturen van een email meer complex is. Bij een meer complex design, waar meer stappen uitgevoerd moeten worden, kan er meer fout gaan en dus hebben mensen hier minder vertrouwen in. Bij eenvoud moet het gevoel gecreëerd worden dat mensen achterover kunnen hangen en zich geen zorgen hoeven te maken. Het design van de producten van Bang & Olufsen is hier een voorbeeld van.

Wet 9: Failure – Some things can never be made simple
Bij iedere zoektocht naar eenvoud is er een bepaalde kans dat dit niet wordt bereikt. Bijvoorbeeld als je een bloem goed bekijkt, zie je dat hij heel complex. Complexiteit is dus niet altijd erg. Wel moet er altijd naar eenvoud gestreefd worden om hiervan te leren. De oorsprong van een bloem is bijvoorbeeld heel eenvoudig: een zaadje, water en zonlicht en er groeit een bloem. Andere voorbeelden die nooit eenvoudig worden gemaakt zijn (persoonlijke) relaties of kunst.

Wet 10: The one – Simplicity is about substracting the obvious, and adding the meaningful
De tiende wet is de wet waar je op terug kan grijpen wanneer je twijfelt. De wet zegt dat eenvoud gaat over het weghalen van het vanzelfsprekende en het toevoegen van het betekenisvolle. Een voorbeeld hierbij is het Japanse rugby team dat eerst heel sterk was, maar de laatste jaren slechter is geworden. Vanaf het moment dat de nieuwe Franse coach Jean-Pierre Elissalde het team is gaan leiden, zijn ze weer beter geworden. De Franse coach constateerde dat het team te goed op elkaar in gespeeld was waardoor ze voorspelbaar werden. In plaats van bewegen als een geoliede machine moesten ze meer bewegen zoals de bubbels in een glas champagne; onverwacht, elegant en vloeiend. Het team moest leren intuïtief te handelen in plaats van op intellect.

De tiende wet gebruikt Maeda ook om drie ‘keys’ toe te lichten. De ‘keys’ dienen als aandachtspunten voor bedrijven die in de toekomst nieuwe designs ontwikkelen.

Key 1: Away – More appears like less by simply moving it far, far away
Wanneer iets op afstand gebeurt lijkt het minder en eenvoudiger. Het meest bekende voorbeeld hiervan is Google. Je ziet alleen een leeg beeldscherm met een tekstvlak. Alle computers en netwerken waarmee Google is verbonden, zie je niet. Hierdoor wordt Google als eenvoudig ervaren. Hetzelfde effect geldt voor het nieuwe werken in de ‘cloud’ waarmee alle bestanden ergens (ver weg) op een server staan.

Key 2: Open – Openness simplifies complexity
Iets dat ‘open’ is en waar open over wordt gecommuniceerd, wordt eenvoudiger. Veel bedrijven moeten de laatste tijd hun processen transparant maken voor de overheid en consumentenbelangenverenigingen. Bedrijven zijn hier niet altijd positief over, maar de processen of producten worden hierdoor wel eenvoudiger bij het overige publiek. Een voorbeeld van een product dat helemaal open is, is Linux. Linux is een software programma dat concurreert met Microsoft. In tegenstelling tot Microsoft is het gratis en zijn er altijd experts online die reageren op veel voorkomende problemen, omdat meer mensen weten hoe de software werkt.

Key 3: Power – Use less, gain more
Het derde aandachtspunt gaat over zorgvuldig omgaan met energie. Bij ontwikkelingen in de toekomst moet rekening worden gehouden met het energieverbruik en moet er gezocht worden naar manieren om dit te verminderen. Eenvoud kan hieraan bijdragen. Wanneer producten en services eenvoudiger zijn, wordt er minder energie verbruikt en wordt er meer gewonnen voor de toekomst en de wereld waarin we leven, alsdus Maeda.

Eindbeoordeling
In zijn boek geeft John Maeda ’10 wetten voor eenvoud’. Het boek heeft een logische opbouw en is niet te dik waardoor het makkelijk is te lezen. Het is duidelijk geschreven vanuit het perspectief van een design professor (wetenschapper) waardoor het soms abstract is. Door het gebruik van voorbeelden wordt dit deels gecompenseerd. Desalniettemin zijn de wetten die Maeda omschrijft voor iedereen toepasbaar in ‘design, technology, business and life’.

Laat je inspireren!

Vul je naam en mailadres in en ontvang tien keer per jaar ‘flowinspiration’. Een mail met inspiratie over excellente dienstverlening, video’s die raken, cases en succesverhalen die bijblijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.