Stop je geld, waar je mond zit

Deze column is geschreven voor magazine CustomerFirst, editie februari 2022
En dat is zo makkelijk nog niet voor vele bedrijven. De mond roeren lukt vaak wel: Een slogan over duurzaamheid, een campagne over preventie, een propositie over gezond leven. Je wordt er mee doodgegooid tegenwoordig. We tuimelen als bedrijven bijna over elkaars goede intenties. En ho…laat het in de basis goed nieuws zijn dat deze marketingteksten het winnen van de kortingen en de aanbiedingen. Toch zie ik intenties graag vertaald in serieus gedrag. Bedrijven die ook echt hun geld stoppen, waar hun mond zit. Ik presenteer je graag een van deze pareltjes in Nederland die dit heel inspirerend weet te doen: Trainmore!
In het straatbeeld van Utrecht zag ik ze al, maar toen ik laatst een member van de sportschoolketen Trainmore sprak over het concept ging ik pas echt aan. ‘Geld-stoppen-waar-je-mond-zit’ 2.0. Wat ze roepen, is gezien hun naam wel duidelijk: meer trainen, meer bewegen, Nederland gezonder en fitter maken. En omdat ze dit zo belangrijk vinden, belonen ze elke workout met €1 korting op je membership. Ik zal de rekensom voor je maken: train je 3x in de week, maakt dat €3 korting. Oftewel €12 per maand. En dan betaal je in plaats van de standaard €30 membership, nog maar €18. WOW! Gemiddeld bedrijf zou zeggen dat meer gebruik maken en capaciteit bezet houden gelijk staat aan meer betalen. Maar nee hoor, Trainmore beloont klanten voor hun eigen bestaansrecht. En met resultaat, gemiddeld trainen members van Trainmore 70% meer dan members van andere sportschoolketens. Weer: Wow!
Met smart wacht ik dan ook op Vattenfall of Essent: ‘Save-more’. Hoe meer energie je bespaart, hoe meer korting je krijgt. En dan bedoel ik bovenop de besparing die ik al behaal op mijn mindere energieverbruik. Als je mond vol zit met duurzaamheid, zou ik het geld daarin stoppen. Voor hetzelfde geld gaat jouw klantgroep 70% meer energie besparen dan bij andere energiebedrijven…Of op Interpolis, a.s.r of Nationale Nederlanden: ‘Prevent-more’. Hoe meer ik doe om mijn huis veiliger te maken, mijn lichaam te verzorgen, mijn rijgedrag aan te passen, hoe meer premiekorting ik krijg. En niet in de moeilijke constructies die er al zijn, maar gewoon per dievenklauw, per workout of per autorit zonder mobiel een €1 minder premie. Voor hetzelfde geld gaat jouw klantgroep 70% meer doen aan preventie dan bij andere verzekeraars…
En ga zo verder met alle FMCG bedrijven die producten met suiker nog altijd duurder maken en producten die niet-biologisch zijn goedkoper. ‘Logisch’ als je kijkt naar de kosten hoor ik dan. ‘Onlogisch’ als je kijkt naar het gemiste gewenste gedrag wat je ook had kunnen bereiken. En waar je commercials vol van zitten ;-).
Om in de lijn van Trainmore af te sluiten, gelukkig zijn er meer voorbeelden in Nederland waar de prijs praat met de mooie intenties. De ‘Koffiejongens’ (van de duurzame koffiecupjes in abonnementsvorm) die strijden voor duurzaamheid en een volgende generatie die het nog beter heeft dan nu, zetten onder andere in op meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Geen loonkloof meer voor hun dochters. Daarom: 14% mannentoeslag op koffiecupjes voor de mannen die bestellen. Zij verdienen immers gemiddeld 14% meer salaris zo wijst onderzoek uit. Meer bestraffen dan belonen, ik weet het, maar hun boodschap praat met hun financiële aanbieding. En de 14% winst gaat naar Project Fearless, een non-profit organisatie die zelfbewustzijn stimuleert bij meisjes tussen de 9 en 14 jaar. Zo kan het ook. Dus hup: Train meer en doe dit vooral bij Trainmore. En stop het geld dat je daar bespaart….precies!
Ontdek meer
Lees meer over onze visie, kom versneld tot ideeën in een challenge workshop of neem contact op om eens vrijblijvend te sparren over jouw vraagstuk…