Alle publicaties

30 oktober 2012, Anders Jansen

Stayokay: de 'why' van de organisatie als basis voor onderscheidend vermogen

Waar de hotelmarkt te lijden heeft onder de crisis, houdt Stayokay zich goed staande. Dat trekt nieuwe toetreders aan die vooral concurreren op prijs. Dreigt de commodity trap ook voor Stayokay?

Stayokay is een keten van 27 hostels, voortgekomen uit de vroegere jeugdherbergen. De hostels zijn te vinden door heel Nederland, veelal op unieke locaties. Overnachten in een 13e-eeuws kasteel in Heemskerk, in de beroemde ‘Kubuswoningen’ in Rotterdam of midden in het Vondelpark in Amsterdam? Het kan bij Stayokay. Bij de marktleider in budgetaccommodaties worden jaarlijks zo’n 850.000 overnachtingen geboekt. Waar de hotelmarkt te lijden heeft onder de crisis, houdt Stayokay zich goed staande. Dat trekt nieuwe toetreders aan die vooral concurreren op prijs. Dreigt de commodity trap ook voor Stayokay? Lees hier het antwoord, gebaseerd op een interview met Marijke Schreiner, directeur van Stayokay.

Van ouderwetse jeugdherbergen naar moderne hostels

Wie bij Stayokay vooral denkt aan de vroegere jeugdherberg, heeft het mis. Stayokay staat voor een frisse uitstraling, moderne food and beverage concepten, biologisch voedsel en kamers die weliswaar basic zijn, maar wel beschikken over een eigen badkamer en toilet. Niet voor niets weten zowel backpackers, groepen, bedrijven als gezinnen Stayokay te vinden. Het succes leidt tot kopieergedrag. Een snelle concurrentievergelijking levert een aantal bijna identieke concepten op, waarbij ‘overnachten tegen een lage prijs’ centraal staat. Het roept de vraag op waarom iemand voor Stayokay zou moeten kiezen en niet voor een andere budgetaccommodatie. Waarin onderscheidt Stayokay zich?

Identiteit als vertrekpunt voor onderscheidend vermogen

Identiteit kan een krachtige basis zijn voor onderscheidend vermogen. Simon Sinek noemt het de ‘why’ van de organisatie: waarom doe je het eigenlijk, wat is de diepere drijfveer van de organisatie? Sinek: “People don’t buy what you do, people buy why you do it.” Op zoek naar de ‘why’ van Stayokay kwam in verschillende sessies met de directie, management, hostelmanagers en Raad van Toezicht telkens één aspect naar voren: ontmoetingen. Gasten komen bewust naar Stayokay om andere mensen te ontmoeten, ervaringen te delen en activiteiten te ondernemen met andere gasten. Daarin onderscheidt Stayokay zich absoluut ten opzichte van haar concurrenten. De ‘why’ van Stayokay: “Wij geloven dat ontmoetingen mensen verrijken.”

People don’t buy what you do, people buy why you do it.

100 miljoen ontmoetingen

Het (hernieuwde) inzicht in de ‘why’ van de organisatie, bracht Stayokay ertoe de ambitie te formuleren om 100 miljoen ontmoetingen te realiseren in de periode 2012–2025. Een gewaagde doelstelling die veel inspirerender en richtinggevender is dan traditionele KPI’s (die overigens nog steeds belangrijk blijven). Deze ambitie heeft consequenties. De organisatie zal zich nog meer dan voorheen richten op het faciliteren van ontmoetingen.

Dat begint al bij de selectie van nieuwe medewerkers. Sollicitanten moeten laten zien dat ze het in zich hebben om ontmoetingen te faciliteren en dat ze het leuk vinden om gasten te leren kennen. Medewerkers worden in de Stayokay Academy getraind in het faciliteren van ontmoetingen. En er worden nieuwe marketingconcepten ontwikkeld, gericht op het faciliteren van ontmoetingen.

Ook in de inrichting van de hostels is de ‘why’ van Stayokay zichtbaar. In het restaurant staan lange tafels, zodat gasten gemakkelijker bij elkaar aanschuiven. Een relatief luxe bar met de sfeer van een gezellige huiskamer. En (virtuele) prikborden met ‘who goes where’ waar gasten aangeven dat ze ergens naartoe gaan met daarbij de vraag of andere gasten zin hebben om mee te gaan. Marijke Schreiner: “De kamer moet functioneel en schoon zijn, je gooit je tas daar neer en daarna ga je naar het restaurant, de bar of de lobby om andere mensen te ontmoeten. Als jij vooral komt om je in je eentje terug te trekken op je kamer, moet je niet bij Stayokay zijn.”

Duidelijke keuzes die betekenen dat niet iedereen zich aangetrokken zal voelen tot Stayokay. Maar het levert wel een herkenbaar profiel en hoge waardering op bij een grote groep mensen die bewust of onbewust dezelfde overtuiging hebben: ‘ontmoetingen verrijken mensen’.

Lees meer over Stayokay op www.stayokay.com.

Relatie Stayokay – flowresulting: flowresulting heeft Stayokay begeleid in het strategietraject. Ook heeft flowresulting workshops ontwikkeld die helpen om hostelmedewerkers bewust te maken van de bijdrage die zij zelf kunnen leveren aan het realiseren van ambities van Stayokay.

Laat je inspireren!

Vul je naam en mailadres in en ontvang tien keer per jaar ‘flowinspiration’. Een mail met inspiratie over excellente dienstverlening, video’s die raken, cases en succesverhalen die bijblijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.