Alle publicaties

22 maart 2013, Boeksamenvatting

Marketing database analytics

Wanneer kennis centraal gesteld wordt, zijn objectief onderbouwde marketingkeuzes een logisch gevolg. Banasiewicz’ boek is er daarom voor de marketeer of manager die hiermee aan de slag wil.

Transforming Data for Competitive Advantage

Nog te vaak wordt marketingbesluitvorming gebaseerd op intuïtie en persoonlijke voorkeuren. En dit terwijl vandaag de dag steeds meer meetbaar is (en wordt gemeten). Hierdoor dreigen veel organisaties een concurrentievoordeel mis te lopen. Want wanneer kennis centraal gesteld wordt, zijn objectief onderbouwde marketingkeuzes een logisch gevolg. Banasiewicz’ boek is er daarom voor de marketeer of manager die hiermee aan de slag wil.

Kennis als concurrentievoordeel
Het fundament van het boek wordt gelegd door kennis centraal te stellen als concurrentievoordeel. Kennis komt voort uit informatie, welke op haar beurt voortkomt uit data. Belangrijk onderscheid in de definitie van kennis wordt door de auteur beschreven als ‘explicit’ en ‘tacit knowledge’. ‘Explicit’ staat voor feitelijk & objectief, ‘tacit’ voor intuïtief & subjectief. ‘Explicit knowledge’ wordt gecreëerd door data te onderwerpen aan analytische processen die het ‘hoe en waarom’ verklaren.

Inhoudelijk technisch boek met centrale boodschap.
De auteur introduceert een ‘marketing database analytics’ proces framework voor het creëren van kennis. Het framework omvat drie fases: identificatie van kennisbehoefte, kenniscreatie en communicatie. Het boek gaat voornamelijk met het onderdeel kenniscreatie behoorlijk de diepte in en adresseert marketinganalysetechnieken zoals segmentatie en gedragsvoorspelling. Dit onderdeel is zeer aan te raden voor lezers die zelf aan de slag willen.
Om deze review niet in de richting van een statistiekcollege te duwen focussen we ons op een belangrijke boodschap die ondanks de diepgang boven komt drijven: er is steeds meer mogelijk om marketing als discipline ‘harder’ te maken. Marketing kan veel wetenschappelijker worden bedreven dan vandaag de dag vaak wordt gedaan. Met ‘budgetten’ die al jaren krapper worden is het een enorme winst als managers resultaten meer tastbaar kunnen maken: ‘stop guessing, start measuring!’

Durven sturen op cijfers grootste barrière
Andre D. Banasiewicz beschrijft het wel/niet ‘durven’ sturen op feitelijke cijfers als grootste barrière voor objectieve besluitvorming. Nog te vaak gaat marketingbesluitvorming op basis van een groot aandeel subjectiviteit en persoonlijke voorkeuren. De auteur pleit voor het beter benutten van kennis om subjectieve besluitvorming te minimaliseren.

Eindoordeel
Marketing Database Analytics is een praktisch boek voor (toekomstige) managers die liever objectief dan subjectief beslissen. De auteur benadrukt het toenemende belang van kennis als potentiele bron voor concurrentievoordeel. Het is een inhoudelijk technisch boek met een centrale boodschap aan marketeer, manager en/of consultant: ‘stop guessing, start measuring’.

Laat je inspireren!

Vul je naam en mailadres in en ontvang tien keer per jaar ‘flowinspiration’. Een mail met inspiratie over excellente dienstverlening, video’s die raken, cases en succesverhalen die bijblijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.