Alle publicaties

4 april 2011, Boeksamenvatting

Linchpins: are your indispensable?

Linchpins: mensen die het verschil maken. Ze vinden nieuwe dingen uit, leggen verbindingen tussen mensen, creëren kansen en nemen verantwoordelijkheid om dingen gedaan te krijgen.

De werkende wereld is aan het veranderen. Waar er vroeger twee partijen in het spel waren, het management en de werknemers, is er nu een derde partij: ‘linchpins’. Deze groep wordt beschreven als mensen die het verschil maken. Ze vinden nieuwe dingen uit, leggen verbindingen tussen mensen, creëren kansen en nemen verantwoordelijkheid om dingen gedaan te krijgen. Het is een manier om als werknemers geen commodity te worden in de nieuwe werkende wereld.

Kinderen worden geboren als superhelden.
Ze zijn onbevangen en doen alles wat hun hart ze ingeeft. Dit duurt tot het moment dat het onderwijs roet in het eten gooit. Kinderen wordt daar geleerd op tijd te komen, goede aantekeningen te maken, te doen wat er gezegd wordt en niet te mislukken. Hoe goed je scoort op deze punten bepaalt in hoeverre je een succesvolle toekomstige werknemer wordt. In de ‘oude’ wereld van fabrieken en fabrieksmedewerkers waren deze vaardigheden belangrijk. Het management van fabrieken had het liefst mensen aan de lopende band staan die deden wat er gezegd werd en op tijd kwamen.

Kinderen zeggen weleens; “Ik ben goed in school.” Dit zegt tegenwoordig ook niet veel meer dan dat je goed bent in school. En dat is prima, als je voor altijd op school wil blijven zitten. Presteren op school zegt tegenwoordig minder over hoe je gaat presteren in het werkende leven dan voorheen. Dit komt doordat de verhoudingen zijn veranderd en er andere vaardigheden worden gevraagd om succesvol te zijn dan de vaardigheden die worden geleerd in scholen.

Twee dingen zijn echt belangrijk om kinderen te leren. Namelijk problemen oplossen en leiderschap. Dit zijn vaardigheden die werknemers onmisbaar zullen maken binnen organisaties.

Om een linchpin te worden moet je een strijd aangaan met jezelf.
Deze strijd is biologisch bepaald. De strijd gaat tussen ‘de demon’ en ‘het verzet’. In je demon schuilt alles wat je bijzonder maakt. Het is het deel van je brein waar goede ideeën, baanbrekende inzichten, vrijgevigheid en liefde vandaan komen. Het is alles waar de hedendaagse beschaving op gebouwd is. De Grieken dachten dat de demon een apart wezen was dat in de mens leefde.

De grote tegenstander van de demon is het reptielenbrein. Dit gedeelte van het brein is verantwoordelijk voor het overleven. Dit gedeelte wil alleen maar eten en veilig zijn en het vecht tot het bittere eind als er gevaar dreigt. Het houdt rekening met wat anderen denken, omdat sociaal wenselijk gedrag belangrijk is met betrekking tot de status binnen een groep (wat weer belangrijk is voor overleven). Het is wat wilde dieren wild maakt: ze hebben alleen dit gedeelte van het brein.

Er zijn veel werknemers die zich verstoppen op het werk door geen verantwoordelijkheid te nemen, in de pas te lopen en te doen wat opgedragen wordt door hun baas. Deze werknemers hebben hun reptielenbrein laten winnen. Ze zijn veilig en blijven veilig als ze blijven doen wat er gezegd wordt en in de pas blijven lopen. Zoals eerder aangegeven, worden er in de nieuwe werkende wereld andere vaardigheden van werknemers gevraagd dan vroeger. Deze vaardigheden zitten opgesloten in de demon.

Om reptielenbrein te verslaan moet je herkennen wanneer deze aan het werk is. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je uit je ‘comfort zone’ stapt. Als je een presentatie moet geven voor een zaal vol vreemden of verantwoordelijkheid moet nemen voor een belangrijk project. Je reptielenbrein protesteert door je bang te maken. Dit kan een reden zijn om op dat moment geen verantwoordelijkheid te nemen of niet te laten zien hoe goed je kan presenteren. Echter, als je deze oncomfortabele situaties toch opzoekt begin je het verschil te maken. Je wordt een linchpin.

Problemen oplossen en leiderschap. Dit zijn vaardigheden die werknemers onmisbaar zullen maken binnen organisaties.

Als je dit niet doet ga je voor je gevoel in een zelfbedachte veilige zone zitten. Het lijkt alsof je veilig bent als je in de pas loopt en doet wat het systeem je vraagt, maar als iedereen het doet ben je makkelijk inwisselbaar. Pas als je deze veilige zone verlaat ontwikkel je vaardigheden die je onderscheidend maken. Dit maakt dat leidinggevenden niet meer om je heen kunnen of beter: je wordt zelf leidinggevend.

Het belangeloos weggeven van geschenken is een krachtig middel om relaties op te bouwen en macht aan te trekken. Dit is iets wat een linchpin doet om zich te onderscheiden.
Stamleiders gaven in vroegere tijden alles wat ze bezaten weg als geschenk. Ze hadden veel om te kunnen geven en het feit dat ze hun bezittingen weggaven bracht hen macht. Pas in de tijd dat geld werd ingevoerd draaide deze verdeling zich om. De mensen met macht ontvingen juist geschenken, omdat ze macht hadden.

In de nieuwe wereld ontvangen mensen die geschenken weggeven weer respect en aandacht. Het schrijven van een blog is een modern voorbeeld van een geschenk. Het is een manier om je als linchpin onmisbaar en onderscheidend te maken. Een linchpin geeft geschenken weg, omdat het goed voelt om te doen. Niet omdat de linchpin verwacht er iets voor terug te krijgen. We zijn vergeten hoe we moeten schenken door de invoering van handel in alle facetten van ons bestaan. Als een persoon een taxi neemt vanuit een stad naar het vliegveld en op straat vraagt of er iemand voor niks mee wil rijden, neemt waarschijnlijk niemand dit geschenk aan. Niemand wil de persoon die de taxi bestelde iets verschuldigd zijn. Dit is een resultaat van het denken in termen van handel.

Een linchpin kan het niet alleen. Er zijn andere mensen nodig om ideeën aan te verkopen. Dit is een van de redenen dat het weggeven van geschenken en het daardoor opzetten van relaties zo belangrijk is.

Een linchpin beheerst zeven onderscheidende vaardigheden:

  1. Vormt de verbindende factor tussen werknemers in de organisatie.
  2. Brengt unieke creativiteit in de organisatie.
  3. Kan complexiteit goed managen.
  4. Kan samenwerken met klanten bij het co-creëren van producten/diensten.
  5. Inspireert medewerkers.
  6. Bouwt kennis op over bepaalde domeinen.
  7. Heeft een uniek talent.

Het resultaat van het aangaan van de strijd met jezelf, het actief zoeken naar oncomfortabele situaties, het belangeloos weggeven van geschenken en het bouwen van relaties is een wereld die ons verrijkt en de stabiliteit brengt waarnaar we op zoek zijn.

Beoordeling
Het boek inspireert om de slag te gaan met de dingen die werkelijk het verschil maken in organisaties. Op het persoonlijke vlak kan het je helpen om jezelf onderscheidend en onmisbaar te maken. Praktische voorbeelden en/of handvatten om zelf een linchpin te worden missen grotendeels. De onsamenhangende manier waarop paragraven en hoofdstukken elkaar opvolgen, maakt het daarnaast lastig om de rode draad in het verhaal te vinden.

Laat je inspireren!

Vul je naam en mailadres in en ontvang tien keer per jaar ‘flowinspiration’. Een mail met inspiratie over excellente dienstverlening, video’s die raken, cases en succesverhalen die bijblijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.