Prijs is het meest onderschatte marketinginstrument voor winstgevendheid. De prijs met 1% verhogen heeft altijd meer impact op winstgevendheid dan 1% volumestijging of kostenreductie.

Prijs is het meest onderschatte marketinginstrument voor winstgevendheid. De prijs met 1% verhogen heeft altijd meer impact op winstgevendheid dan 1% volumestijging of kostenreductie. Toch investeren de meeste bedrijven meer tijd en geld aan marketing en besparingsprogramma’s dan aan het ontwikkelen van hun prijs competentie.

“You can devote a lot of effort into taking out costs, and it takes you six to twelve months to do it, and actually with a two months study on pricing you can get the same margin impact.”

CEO (leisure industry company)

Value based pricing biedt kansen voor hogere prijzen en meer rendement. Het idee: baseer de prijs op de waarde die de doelgroep percipieert, in plaats van op de kosten plus een marge. Het startpunt voor hogere prijzen is inzicht in de waarde die klanten toekennen aan wat een bedrijf levert. De waarde die een bedrijf levert, bestaat niet alleen uit het product, maar ook uit de service er omheen en niet te vergeten het merk. De som van al die waarde-elementen is de basis voor value based pricing.

Veel bedrijven weten dat ze geld laten liggen maar hebben om verschillende redenen toch moeite om de overstap te maken naar value based pricing.

Flowresulting biedt hulp, bijvoorbeeld door deze vragen te beantwoorden:

  • Hoeveel margeverhoging kunnen we realiseren met value based pricing?
  • Welke stappen moeten we zetten om value based pricing te implementeren?
  • Hoe krijg ik management mee om pricing hoger op de agenda te zetten?
  • Hoe maak ik value based pricing praktisch voor onze sales mensen?

Effect op winstgevendheid o.b.v. P&L analyse Global 1.200
Bron: McKinsey & Company, The Price Advantage

Aan de slag

Brochure value based pricing

prijsstrategie value based pricing

Iedere verkopen kent het. Het gevoel: ‘Ik heb geld op tafel laten liggen, de deal was ook doorgegaan met een hogere prijs.’

Value based pricing is de oplossing om dat akelige gevoel te voorkomen.

‘Leave no money at the table.’

Download brochure

Whitepaper value based pricing

Valued Based Pricing

Value based pricing kan de groei en winstgevendheid van een bedrijf sterk verbeteren.

Toch maken veel bedrijven er nog geen gebruik van. De complexiteit van value based pricing lijkt hiervoor een belangrijke reden.

Daarom ontwikkelde flowresulting het Value Based Pricing Model. Een praktisch model dat implementatie van value based pricing in iedere organisatie mogelijk maakt.

Download whitepaper

Inhouse masterclass Pricing

Klanten vinden veel dingen belangrijk, maar waar willen ze nu echt voor betalen?

Als je dat weet, dan kun je echte keuzes maken die leiden tot meer winst, groei en klantfocus.

De belangrijke vraag die je daarvoor moet beantwoorden is: Hoe bepaal je de juiste prijs?
Die vraag staat centraal in deze masterclass waarbij theorie, voorbeelden uit de praktijk en onderzoeksmethoden elkaar afwisselen.

Ja, ik wil meer informatie over de masterclass pricing

Publicaties

Laat je inspireren!

Vul je naam en mailadres in en ontvang tien keer per jaar ‘flowinspiration’. Een mail met inspiratie over excellente dienstverlening, video’s die raken, cases en succesverhalen die bijblijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
X