Alle publicaties

13 april 2021, Anders Jansen

Column: niks is tijdelijk

Deze column is geschreven voor magazine CustomerFirst, editie maart 2021.

…hooguit misschien succes. Dat is wel een belangrijk besef overigens, want dan blijf je jezelf uitvinden!

Maar verder is alles wat als tijdelijk wordt gezien toch echt weinig tot niks waard. Dat was voor mij een belangrijke bevestiging die ik kreeg uit een recente ontbijtsessie met ondernemers. Thema tijdens het ontbijt: ondernemen in coronatijd. De helft van de ondernemers had te maken met verdubbelingen van omzet, de andere helft was gekrompen tot soms wel 10%. Alle ondernemers moesten aan de bak om te overleven in deze nieuwe setting. Want of je de vraag niet aan kan of hij is er niet. In beide situaties moet je schakelen en nieuwe manieren vinden om je business draaiende te houden.

Zoals gezegd, statement van de ondernemers was: tijdelijk werkt niet. Alles wat je tijdelijk doet, mist de ondernemerskracht die je juist keihard nodig hebt om het verschil te maken. Ik moest direct terugdenken aan één van mijn eerste projecten als adviseur, 15 jaar geleden. Een aantal grote treinstations (o.a. Arnhem, Breda, Rotterdam) werd verbouwd. Op de tijdelijke stations werd ons gevraagd de klantbeleving te verbeteren. ‘Tijdelijke’ stations, die er wel tot acht jaar zouden staan. Dat is anderhalf keer een OV-leven van een gemiddelde Nederlander. Doordat de hele setting tijdelijk was, was ook elke interventie halve bak. Als ze het ‘het station van de toekomst’ hadden genoemd, hadden ze niet eens consultants nodig gehad.

Terug naar deze ondernemers in coronatijd. De ene ondernemer ging ‘tijdelijk’ take-away doen. Ik denk dat je de slappe frites tijdens het lezen kan proeven.

Pas vanaf het moment dat deze ondernemer het ging zien als nieuwe dienstverlening waar hij nog jaren mee verder zou kunnen, bedacht hij take-away op een manier en een niveau die garant staat voor een onvergetelijke avond thuis. Een beleving die straks kan concurreren met zijn eigen restaurant. En in ieder geval een blijvertje is. Niks ‘tijdelijk’.

De ‘succesvolle’ ondernemer van de ontbijtsessie ging met twee voetbalteams ‘tijdelijk’ pakketjes rondbrengen omdat de distributie spaak liep door de toegenomen vraag. Natuurlijk is dat ook een vorm van snel schakelen, maar deze tijdelijke oplossing bracht hen verder van huis. Heel veel nieuwe klanten kregen lang niet de dienstverlening op het niveau zoals het hoort. And you never get a second chance to …

Denk verder aan de bedrijven die tijdelijk online sessies gingen doen of for the time being aan de Skype gingen. Of de bedrijven die tijdelijk even niks gingen doen, tijdelijk even geen teamoverleg, tijdelijk even geen klantonderzoek. He succes laat zich raden. En ik hoor je denken: ‘Ja maar…je moet toch even aankijken hoe en wat, je kan niet gelijk alles omgooien of direct ergens in gaan investeren als niet duidelijk is waar het heengaat.’ De ondernemers waren duidelijk: Regeren is vooruitzien. Ondernemen is anticiperen en alles met je volle overgave aangaan. Nooit meer iets tijdelijk doen.

Zoals Darwin al zei: It’s not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the one most responsive for change. En hij bedoelde daarmee niet ‘tijdelijke responsive’.

X