Deze column is geschreven voor magazine CustomerFirst, editie januari 2022.
Toepasselijk aan het begin van het jaar. Toch is het de enige optie voor alle dagen van het jaar. Dag in, dag uit: “Day 1”. Hét mantra van ’s werelds grootste internetbedrijf (kijkend naar winst dan) die als ambitie heeft om ’s werelds meest klantgerichte bedrijf van de wereld te worden. Yep, Amazon. Vlak voor de eerste dag van dit nieuwe jaar heb ik me onder de kerstboom ondergedompeld in de lessen van Amazon, de kracht van hun cultuur en hoe hun extreme klantobsessie werkt in de praktijk.
Maar dan dag 2….ik kan het niet beter verwoorden dan Jeff Bezos zelf: ‘Dag 2 ontstaat stilstand. Gevolgd door niet meer relevant zijn. Gevolgd door ondraaglijk en pijnlijk verval. Gevolgd door de dood.’ Waar we op de eerste dag leven van de energie van de oplossing voor het probleem, verzinnen we op de tweede dag problemen voor de oplossing. Processen winnen het van klanten. De Poolse landdag neemt het over van de medewerker met eigenaarschap en focus. De interne uitdagingen worden belangrijker dan de externe vernieuwingen. We zijn niet meer nieuwsgierig noch lenig, we rationaliseren vooral waarom iets niet kan, iets nog niet kan, iets een risico is. Deze ‘negativity bias’ (googlen!) neemt de overhand en de status quo is daar. Voelt veilig, maar niks is minder veilig dan de status quo als het over impact bij klanten gaat.
Je kan er boeken over schrijven (is ook gebeurd, ‘working backwards’ van Bryar/Carr is een aanrader), maar het mooie vind ik dat het ook kort en bondig samen te vatten is: Day 1.
Mijn oproep aan jullie voor dit jaar: Denk als op dag 1. Denk in waarom wel. Denk vanuit je echte bestaansrecht en waarom je er toe doet. En doe dan vooral ook als op dag 1. Durf als op dag 1. Hup!
Anders Jansen
Partner