Alle publicaties

30 oktober 2012, Anders Jansen

Commodity Crap

Op de bodem van de markt is het moeilijk geld verdienen. Dat bevordert de creativiteit bij ondernemers. Maar of dat nu altijd in het belang van de klant is?

Hotel ‘all exclusive’
Wie een vier sterren hotel boekt, krijgt nog geen vier sterren behandeling. Je denkt een mooie deal te hebben, maar zodra je uit het vliegtuig stapt, begint de teller al te lopen. De shuttle naar het hotel moet toch echt apart worden betaald. Na het inchecken blijkt dat aan de veelbelovende wellness een flink prijskaartje hangt. De maaltijd in het ‘fine dining’ restaurant kost een klein vermogen, en voor de prijs van het huren van een film via het in-room entertainment system kun je ook de lokale bioscoop betalen. Er zijn nog net geen douchemunten, maar daar is ook alles mee gezegd.

Telecom: ondoorzichtigheid als verdienmodel
Ook als je al 15 jaar lang voor €100,- in de maand belt bij dezelfde telecomaanbieder, het maakt niet uit. Een MB dataverkeer buiten Europa? € 20,- (twintig euro) per mB. Dit artikel downloaden kost € 60,-. Ka-Ching! De tactieken van de meeste telecomproviders: maak je abonnementen en je facturen zo ondoorzichtig dat niemand enig idee heeft waarvoor exact wordt betaald.

Ryanair: >100% toeslagen
De ticketprijs waarmee wordt geadverteerd, is bijna nooit de prijs die je uiteindelijk betaalt. Toeslagen zijn ‘the name of the game’. Bijvoorbeeld voor … het betalen van je ticket! Die kun je bij Ryanair vermijden door te betalen met Ryanair Cash Passport. Tja … dat helpt. De koning van de bijverdiensten heeft zelfs zijn site ingericht op het maximaliseren van de kans dat iemand iets koopt dat hij niet bedoelde te kopen. In 2011 hebben luchtvaartmaatschappijen wereldwijd in totaal achttien miljard euro verdiend aan betaalde extra services (+775% in de periode 2007-2010, bron: travmagazine). De vraag is: waar houdt dit op, als zelfs KLM – gelukkig nog op bescheiden schaal – begint aan ‘boekingskosten’? Overigens kun je Ryanair topman Michael O’Leary niet verwijten dat hij niet duidelijk is. Zo zei hij eerder al dat zijn bedrijf zich nooit zal verontschuldigen voor het gebrek aan service en dat wie een terugbetaling vraagt kan ‘oprotten’.

Laat je inspireren!

Vul je naam en mailadres in en ontvang tien keer per jaar ‘flowinspiration’. Een mail met inspiratie over excellente dienstverlening, video’s die raken, cases en succesverhalen die bijblijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.