Alle publicaties

9 april 2020, Marc Westeneng

Column: We are the world

We are the world
We are the ones who make a brighter day ….
… there’s a choice we’re making

Vooral die laatste zin intrigeert me. There’s a choice we’re making. Ik moet er vaak aan denken in deze door corona getekende weken. Voor de jongere lezer: de tekst is afkomstig van USA for Africa, een gelegenheidscombinatie van Amerikaanse top artiesten die in 1985 de nr 1 hit  ‘We are the world’ zingt om fondsen te werven voor bestrijding van hongersnood in Ethiopië. Even kijken op Youtube, mooi om de jonge Tina Turner naast Michael Jackson te zien.

… there’s a choice we’re making  … dat zie je in deze tijd meer dan anders. Wat is het mooi om te zien hoe mensen zich inspannen voor hun naaste. Hoe de creativiteit van ondernemers zichtbaar wordt. En hoe de aarde opeens een stuk stiller en schoner is, al zou ik niet zo ver gaan om het corona-virus daarvoor te ‘bedanken’, zoals sommige influencers deden op al te vroeg de wereld in geslingerde filmpjes.

Prachtig! Zo maken we de wereld mooier. Maar blijft die ook mooier?

Kijk naar de massale uitingen van waardering voor de zorgmedewerkers. Meer dan terecht. Maar uit de mond van mensen die voor een paar euro van zorgverzekering switchen, en daarmee de zorgverzekeraars aanzetten om de nu zo gewaardeerde zorgverleners kort te houden, want zo werkt het systeem nu eenmaal. Zouden die mensen nu wroeging hebben over hun knieperigheid van de afgelopen jaren, en het nu goed willen maken? Misschien wel in de hoop dat ze bij de triage straks een streepje voor hebben in de wedstrijd om een ic-bed?

Ook heel mooi: de massale oproepen om lokaal te kopen. Ze komen niet alleen van middenstanders, maar ook van burgers die op social media uiting geven van hun goede bedoelingen. Ik geloof er geen snars van dat die mensen straks meer lokaal gaan kopen. Want tot voor kort kwamen veel van hen in de winkel advies vragen om daarna voor een paar euro minder online te kopen. We weten dat een groot deel van de klanten die online nieuwe mogelijkheden ontdekt, bij goede ervaringen hun gedrag aanpassen en voortaan de nieuwe ‘route’ kiezen. Corona leidt tot versnelde afbraak van fysieke retail.

In onze onderzoeken komen we vaak tegen dat wat mensen zeggen iets anders is dan wat ze doen. Ik hoop zo ontzettend dat dat nu niet zo is. Daarom mijn oproep aan alle gedragspsychologen van Nederland: kom met een idee zodat wat mensen nu zeggen wat vaker overeenkomt met wat ze straks doen.

We are the ones who make a brighter day. Want elke handeling, hoe klein ook, maakt verschil (Triodos). Of wat actueler geformuleerd: Whoever said one person can’t change the world, never ate an undercooked bat.

X