Alle publicaties

4 mei 2016, Marc Westeneng

Column: Traagheid versus the people who are crazy enough

Traagheid is één van de 7 hoofdzonden. En komt ook in organisaties helaas vaker voor dan we zouden willen. Een column van Marc Westeneng over zijn simpele regels die enorm veel beweging kunnen brengen.

Op een twee euromunt kijkt een kerel met een niet te missen haakneus me aan. Ik vraag me hardop af wie dat wel niet is. Mijn dochter – die geschiedenis gaat studeren – weet het meteen: dat is Dante Alighieri. De bekendste inwoner van Florence en vooral bekend als schrijver van La divina commedia (De Goddelijke Komedie). In zijn meesterwerk beschrijft Dante de hel, opgebouwd uit een negental ringen en een plek waar je liever niet wilt zijn. Korte samenvatting: hoe bonter je het tijdens je leven hebt gemaakt, hoe dieper in de hel je wordt weggestopt.

Bij een snelle lezing van Dantes hel word ik getroffen door de beschrijving van de vierde ring. Ergens halverwege de hel houden de ‘tragen’ zich op. Zij die zich in hun leven bezondigden aan gemakzucht, traagheid, luiheid. Gevoel voor humor kun je Dante niet ontzeggen, want voor straf moeten zij nu doen wat ze in hun leven te weinig deden: ze moeten voortdurend met grote haast rondom een berg rennen.

Die traagheid deed me denken aan wat ik helaas met regelmaat in organisaties zie. Een soort traagheid lijkt zich van veel mensen meester te hebben gemaakt. Dan bedoel ik hen die het geloof kwijt zijn dat ze zelf het verschil kunnen maken. En daarin met een zekere graagte berusten, want het biedt hen ook comfort.

De vraag is natuurlijk of deze mensen zo zijn, of zo zijn gemaakt. Ik vrees dat voor velen geldt dat ze zo zijn gemaakt. Ze zijn onderweg de moed verloren. Murw gebeukt door elkaar opvolgende reorganisaties die steeds ander gedrag vroegen. Teleurgesteld geraakt omdat er toch niets gebeurde met de ideeën die ze aandroegen. Angstig geworden omdat het voorkomen van fouten de belangrijkste voorspeller van een vlot carrièreverloop bleek. Kortom: traagheid is vaak het resultaat van het gedrag van leidinggevenden.

 

The people who are crazy enough to think they can change the world are the ones who do

De vraag is: hoe doorbreek je zoiets? Het mooist antwoord vond ik bij Jim Collins. Hij heeft het over ‘catalyserende mechanismen’. Kort samengevat: simpele regels die een enorme impact hebben op het gedrag van mensen.

Een voorbeeld. Het Amerikaanse leger wilde eind vorige eeuw de bureaucratie doorbreken. Want het ‘follow the rules’ kostte handen vol geld en haalde alle creativiteit uit de organisatie. Er werd een nieuwe regel geïntroduceerd voor de behandeling van ideeën die vanuit de organisatie opkwamen. De regel bestond uit twee bouwstenen: wie een voorstel indient, krijgt binnen 30 dagen antwoord. Is er na 30 dagen geen antwoord, dan mag de indiener ervan uitgaan dat het idee is goedgekeurd en het uitvoeren. Leidinggevenden met de bevoegdheid om regels te veranderen, mogen voorstellen goedkeuren. Alleen een eindbaas kan een voorstel weigeren.

Stel je voor wat voor impact dit heeft! Het draait de natuurlijke tendens tot bureaucratie volstrekt om, van passiviteit naar actie, van idiote regels naar gezond verstand. In plaats van medewerkers die moeten aantonen dat het een goed idee is, moeten leidinggevenden nu hun best doen om aan te tonen dat het een slecht idee is. Het geeft mensen de vrijheid om het goede te doen. ‘Catalytic mechanisms’ kunnen helpen om de traagheid te doorbreken. Deze maand bestaat flowresulting 15 jaar. Het is altijd onze missie geweest om bij te dragen aan dienstverlening die waarde toevoegt. Aan klanten, medewerkers en organisaties. Waar je gewoon blij van wordt. Traagheid in organisaties is één van de grootste barrières om dat te realiseren. Zoek met ons mee naar ‘catalytic mechanisms’ die de wereld een beetje mooier maken. Want – om met Steve Jobs te spreken – ‘the people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do’.

 

Laat je inspireren!

Vul je naam en mailadres in en ontvang tien keer per jaar ‘flowinspiration’. Een mail met inspiratie over excellente dienstverlening, video’s die raken, cases en succesverhalen die bijblijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.