Alle publicaties

18 maart 2021, Roel Reukers

‘Brand strategy most vital marketing Capabilty’

Merk strategie is de belangrijkste marketing competentie, dat is de uitkomst van recent onderzoek onder CMO’s door Gartner. Maar hoe kom je tot een goede ‘brand strategy’? In dit artikel legt ‘Brand Guru’ Mark Ritson, op de voor hem kenmerkende wijze, uit wat de stappen zijn om tot een goede ‘brand strategy’ te komen.
Een paar lessen eruit gelicht die wij in onze adviespraktijk ook veel toepassen:

  • Strategie betekent vooral kiezen wat je niet doet. Dit zijn vaak heel lastige keuzes, maar noodzakelijk voor focus.

    Keep asking yourself in the shower each morning, ‘what else can I kill?’. Morons create and then create more. Good marketers keep cutting the fat.

  • Houd de positionering eenvoudig: wat zijn de drie domeinen die je wilt claimen in het hoofd van de doelgroep? De hiervoor benodigde diagnose en het maken van de juiste keuzes vormen de complexe fase in het komen tot de merkstrategie.
    Als dat klaar is, dan wil je dat iedereen binnen het bedrijf begrijpt wat de positionering inhoud en hierop kan acteren.
    “So many badly run brands have layer upon layer of positioning. Brand essence leads to brand DNA, which segues to brand values and then to brand purpose and then brand attributes and tone of voice and character and wanky wanky wank wank. There are so many layers, each with so many inane words, that no-one inside the company, never mind any of the consumers that the brand hopes to ultimately target, have any clue what the brand actually stands for.”

 Lees hier het volledige artikel.

Brand strategy

Het volledig Gartner onderzoek is hier te downloaden.

X