Wat is de beste prijs voor mijn product of dienst? Het startpunt voor het beantwoorden van deze vraag is inzicht in wat waarde vertegenwoordigt in de ogen van de klant. Wat is een klant bereid te betalen?

Wat is de beste prijs voor mijn product of dienst? Het startpunt voor het beantwoorden van deze vraag is inzicht in wat waarde vertegenwoordigt in de ogen van de klant. Wat is een klant bereid te betalen?

Een slimme prijsstrategie houdt rekening met veel zaken, bijvoorbeeld:

  • Capaciteitsbenutting (als er nog weinig vliegtuigstoelen beschikbaar zijn, gaat de prijs omhoog)
  • Seizoensinvloeden (in de zomer is er veel vraag naar vakantiehuizen en stijgt de prijs)
  • Cost to serve (de ene klant brengt meer kosten met zich mee dan de ander)
  • Lifetime value van de klant (hoeveel toekomstige omzet is nog te verwachten van deze klant?)

Prijs en propositie zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Dat betekent dat de vraag naar de juiste prijs niet kan worden beantwoord zonder ook te kijken naar de propositie en het assortiment.

Het is een misverstand om te denken dat ‘meer kwaliteit, meer service’ (meer waarde) altijd beter is. Voor veel organisaties is juist het wegnemen van waarde (taking value out) een effectieve manier om prijsgevoelige doelgroepen aan te spreken en te groeien.

plaatje slimme prijsstrategie

Een goed samengesteld assortiment is rendabel, beheersbaar en voorkomt keuzestress bij klanten. De basis voor een besluit over de samenstelling van het assortiment ligt in inzicht in bereidheid tot betalen en omvang van marktsegmenten, en houdt ook rekening met de kosten die de organisatie moet maken om haar aanbod te differentiëren. In veel gevallen leidt de analyse tot assortimentsvereenvoudiging, zonder dat de klant het gevoel heeft dat producten en diensten onvoldoende aansluiten bij zijn behoefte. Niet onbelangrijk: een vereenvoudigd assortiment levert ook organisatorische voordelen op, bijvoorbeeld procesvereenvoudiging of lagere marketingkosten.

Value based pricing - Meer rendement met een doordachte prijsstrategie

Value based pricing kan de groei en winstgevendheid van een bedrijf sterk verbeteren. Toch maken veel bedrijven er nog geen gebruik van. De complexiteit van value based pricing lijkt hiervoor een belangrijke reden. Daarom ontwikkelde flowresulting het Value Based Pricing Model. Een praktisch model dat implementatie van value based pricing in iedere organisatie mogelijk maakt.

Download Whitepaper Value based pricing
Prijsstrategie Value based pricing

Vul uw gegevens in

  • We zullen emailadressen nooit doorgeven aan derden noch gebruiken t.b.v. derden.

Publicaties

Cases

Laat je inspireren!

Vul je naam en mailadres in en ontvang tien keer per jaar ‘flowinspiration’. Een mail met inspiratie over excellente dienstverlening, video’s die raken, cases en succesverhalen die bijblijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
X