Wat is de beste prijs voor mijn product of dienst? Het startpunt voor het beantwoorden van deze vraag is inzicht in wat waarde vertegenwoordigt in de ogen van de klant. Wat is een klant bereid te betalen?
Wat is de beste prijs voor mijn product of dienst? Het startpunt voor het beantwoorden van deze vraag is inzicht in wat waarde vertegenwoordigt in de ogen van de klant. Wat is een klant bereid te betalen?
Wat is de beste prijs voor mijn product of dienst? Het startpunt voor het beantwoorden van deze vraag is inzicht in wat waarde vertegenwoordigt in de ogen van de klant. Wat is een klant bereid te betalen?
Een slimme prijsstrategie houdt rekening met veel zaken, bijvoorbeeld:
Prijs en propositie zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Dat betekent dat de vraag naar de juiste prijs niet kan worden beantwoord zonder ook te kijken naar de propositie en het assortiment.
Het is een misverstand om te denken dat ‘meer kwaliteit, meer service’ (meer waarde) altijd beter is. Voor veel organisaties is juist het wegnemen van waarde (taking value out) een effectieve manier om prijsgevoelige doelgroepen aan te spreken en te groeien.
Een goed samengesteld assortiment is rendabel, beheersbaar en voorkomt keuzestress bij klanten. De basis voor een besluit over de samenstelling van het assortiment ligt in inzicht in bereidheid tot betalen en omvang van marktsegmenten, en houdt ook rekening met de kosten die de organisatie moet maken om haar aanbod te differentiëren. In veel gevallen leidt de analyse tot assortimentsvereenvoudiging, zonder dat de klant het gevoel heeft dat producten en diensten onvoldoende aansluiten bij zijn behoefte. Niet onbelangrijk: een vereenvoudigd assortiment levert ook organisatorische voordelen op, bijvoorbeeld procesvereenvoudiging of lagere marketingkosten.
Value based pricing kan de groei en winstgevendheid van een bedrijf sterk verbeteren.
Flowresulting ontwikkelde het Value Based Pricing Model. Een praktisch model dat implementatie van value based pricing in iedere organisatie mogelijk maakt.
Het bouwen van een marketingpropositie is topsport. Het vraagt om het herkennen en begrijpen van de juiste doelgroep (segmenteren) en vervolgens het finetunen van het product of de dienst zodat deze perfect aansluit op de behoeften van je klanten.
En dan is er nog de vraag: moet je je product aanpassen, of is het slimmer je assortiment anders in te richten?
We sparren graag met je over wat de beste prijs is een product of dienst in relatie tot de propositie en het assortiment. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op of klik op de bel mij terug button.
Sebastian Glosemeyer
T 06-47219963
E sebastian.glosemeyer@flowresulting.nl
LinkedIn
Vul je naam en mailadres in en ontvang tien keer per jaar ‘flowinspiration’. Een mail met inspiratie over excellente dienstverlening, video’s die raken, cases en succesverhalen die bijblijven.