Prijs is het meest onderschatte marketinginstrument voor winstgevendheid. Voor een optimale prijsstelling is het cruciaal de waarde-opbouw van je propositie te doorgronden. Flowresulting biedt dit inzicht en helpt een winnende prijsstrategie te ontwikkelen.

Optimale prijsstelling

De prijs met 1% verhogen heeft vaak meer impact op winstgevendheid dan 1% volumestijging of kostenreductie. Toch investeren de meeste bedrijven meer tijd en geld aan marketing en besparingsprogramma’s dan aan het ontwikkelen van hun prijs competentie. Vaak wordt snel gereageerd op prijsaanpassingen van concurrenten. Niet zelden leidt dit tot een neerwaartse spiraal waarin de prijs steeds verder daalt en het rendement verdampt.
Vind antwoord op vragen als:

  • Welke verkoopaantallen gaan we bij welke prijs bereiken?
  • Welke prijs leidt tot winst maximalisatie?
  • Te goedkoop of te duur? Wat is de perceptie van onze klanten op onze prijsstelling in vergelijking met concurrenten?
  • Wat is de impact van acties van concurrenten op onze verkoop?

Pricing - het meest onderschatte instrument voor winstgevendheid

Prijs-kwaliteitverhouding

Voor snelle en duurzame groei is inzicht nodig welke elementen van de dienstverlening in de ogen van de klant welke waarde toevoegen. Klinkt logisch? Toch heeft 9 van de 10 bedrijven dit niet goed voor elkaar. Voornamelijk door de complexiteit die bij value based pricing komt kijken. De flowresulting value based pricing methode blinkt uit in eenvoud en heeft inmiddels bij diverse opdrachtgevers geleid tot significante verbeteringen in winstgevendheid.
 We beantwoorden voor u bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Wat zijn klanten bereid te betalen voor product features?
  • Welke features moeten een nieuwe propositie bieden en tegen welke prijs?
  • Verbetert de winstgevendheid door onze propositie ‘uit te kleden’ (taking value out)?
  • Worden voordelen die veel waarde vertegenwoordigen in de ogen van de klant voldoende onder de aandacht gebracht?

 

 

 

Assortiment samenstelling

Een goed samengesteld assortiment is rendabel, beheersbaar en voorkomt keuzestress bij klanten. De basis voor een besluit over de samenstelling van het assortiment ligt in inzicht in wat klanten daadwerkelijk belangrijk vinden, de grootte van de verschillende marktsegmenten én inzicht in de bereidheid tot betalen voor verschillende product opties. In veel gevallen leidt de analyse tot kansen om het assortiment te vereenvoudigen, zonder de klant het gevoel te geven dat producten en diensten onvoldoende aansluiten bij zijn behoefte. Niet onbelangrijk: een vereenvoudigd assortiment levert ook organisatorische voordelen op, bijvoorbeeld procesvereenvoudiging of lagere marketingkosten.
Flowresulting levert antwoorden op vragen als:

  • Welk omzeteffect heeft het uitbreiden of saneren van ons assortiment?
  • Hoeveel keuzevrijheid voor klanten is optimaal?
  • Hoe stimuleren we cross- en upsell door psychologische effecten?

Conjoint analysis voor winnende waardeproposities

Intelligente prijspromoties

Soms is een extra impuls nodig dat klanten voor jou kiezen. Naar onze mening wordt te snel gestrooid met cadeaus en kortingen zonder dat bekend is welk effect dit heeft. Ook wordt vaak voorbij gegaan aan het inzicht dat te veel keuzes tamelijk irrationeel worden gemaakt. Intelligente prijspromoties houden daarom rekening met zowel de impact van psychologische mechanismes op klantvoorkeur als de kostenefficiëntie van verschillende prijspromoties..
Flowresulting zorgt voor antwoord op vragen als:

  • Welke promoties zijn effectief voor retentie? Welke voor acquisitie?
  • Hoe diep moet een prijspromotie zijn voor optimaal rendement?
  • Hoe kunnen we door toepassen van big data prijspromoties individualiseren?
  • Hoe kunnen psychologische mechanismes bijdragen aan effectievere prijspromoties?

Laat je inspireren!

Vul je naam en mailadres in en ontvang tien keer per jaar ‘flowinspiration’. Een mail met inspiratie over excellente dienstverlening, video’s die raken, cases en succesverhalen die bijblijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.