Assortiment strategie

Scherp inzicht in klantbehoeften en bereidheid tot betalen, voor meer verkoop en betere marges

Compact assortiment vs. 'wat te kiezen hebben'

Er zijn belangrijke redenen om het assortiment compact te houden: kosten, operationele complexiteit of keuzestress bij klanten. Maar door te weinig keuze te bieden bestaat het risico dat interessante doelgroepen niet voor jou kiezen. Hoe maak je nou de juiste afweging? De sleutel ligt in de bereidheid tot betalen door verschillende doelgroepen voor de verschillende onderdelen van het assortiment.

Een assortiment dat is gebaseerd op scherp inzicht in klantbehoeften en bereidheid tot betalen, levert meer verkoop en betere marges op. Een slim assortiment maakt gebruik van psychologische mechanismen. Bijvoorbeeld door een ‘Good-Better-Best’ opbouw en pakkettering.

Start met inzicht in ‘willingness to pay’ voor de proposities en de propositie-elementen

Flowresulting maakt gebruik van verschillende kwantitatieve technieken, zoals conjoint analysis, om zicht te krijgen op de ‘willingness to pay’ voor de propositie(onderdelen). Vanuit dit inzicht kunnen de vervolganalyses worden gedaan om zicht te krijgen op de beste samenstelling van het assortiment.

Door kosten af te zetten tegen de geïnteresseerde doelgroep ontstaat inzicht in de elementen die interessant zijn in een pakket en welke als add-on.