Een assortiment dat is gebaseerd op scherp inzicht in klantbehoeften en bereidheid tot betalen, levert meer verkoop en betere marges op. Een slim assortiment maakt gebruik van psychologische mechanismen. Bijvoorbeeld door een ‘Good-Better-Best’ opbouw en pakkettering.

 

Een compact assortiment om de (operationele) kosten laag te houden, maar voldoende keuze om de interessantste doelgroepen te bedienen
Er zijn belangrijke redenen om het assortiment compact te houden: kosten, operationele complexiteit of keuzestress bij klanten. Maar door te weinig keuze te bieden bestaat het risico dat interessante doelgroepen niet voor jou kiezen. Hoe maak je nou de juiste afweging? De sleutel ligt in de bereidheid tot betalen door verschillende doelgroepen voor de verschillende onderdelen van het assortiment.

 

Start met inzicht in ‘willingness to pay’ voor de proposities en de propositie-elementen
Flowresulting maakt gebruik van verschillende kwantitatieve technieken, zoals conjoint analysis, om zicht te krijgen op de ‘willingness to pay’ voor de propositie(onderdelen). Vanuit dit inzicht kunnen de vervolganalyses worden gedaan om zicht te krijgen op de beste samenstelling van het assortiment.

Maak onderscheid tussen standaard elementen en add-ons

Flowresulting gebruikt de “leader, filler, killer” analyse om in kaart brengen welke elementen essentieel in een propositie zijn (leaders) en welke elementen minder (filler) tot negatieve waarde (killer) hebben.

Door kosten af te zetten tegen de geïnteresseerde doelgroep ontstaat inzicht in de elementen die interessant zijn in een pakket en welke als add-on.

Cases en publicaties

Laat je inspireren!

Vul je naam en mailadres in en ontvang tien keer per jaar ‘flowinspiration’. Een mail met inspiratie over excellente dienstverlening, video’s die raken, cases en succesverhalen die bijblijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
X