De strategieaanpak van flowresulting richt zich volledig op groei van de ‘top line’ in plaats van cost cutting. Want snel groeiende bedrijven winnen doordat ze meer kunnen herinvesteren in merk, talent, R&D, technologie, etc.

De aanpak van flowresulting onderscheidt drie drivers voor groei. Snel groeiende bedrijven:

  1. richten zich op meer attractieve product/markt combinaties (portfolio strategy);
  2. winnen sneller marktaandeel (competitive strategy);
  3. zijn in staat een betere prijs te realiseren voor vergelijkbare producten (pricing strategy).

groeistrategiefinal

Driver 1: Portfolio strategy

Wind in de rug. Dat is het doel van portfolio management. Tijdig investeren in groeimarkten die naadloos aansluiten op de kracht van jouw bedrijf én durven desinvesteren in blijvend neergaande markten. De balans tussen deze twee staat centraal in het spel van portfolio strategy.

Onderzoek toont aan dat portfoliokeuzes ~65% van de groei van large caps bepalen. Daarmee is portfolio strategy misschien wel de belangrijkste driver voor groei.

De portfolio strategy aanpak van flowresulting onderscheidt vier kenmerken waarop snel groeiende bedrijven zich onderscheiden van de rest. Snel groeiende bedrijven:

  1. verdelen resources beter over het bestaande portfolio van product/markt combinaties (PMC’s): attractieve PMC’s krijgen meer aandacht en andersom;
  2. identificeren sneller attractieve PMC’s die passen bij de kracht van het bedrijf en investeren met meer overtuiging in deze kansen;
  3. durven sneller te desinvesteren in PMC’s waar de attractiviteit terugloopt en/of de match met de kracht van het bedrijf afneemt;
  4. spreiden hun kansen beter over potentiële game changing business modellen van de toekomst.

Cases

Driver 2: Competitive strategy

Competitive strategy, de tweede driver voor groei, draait volledig om het winnen van marktaandeel. Een portfolio met attractieve product/markt combinaties alleen is niet voldoende voor duurzame groei. Hoe attractiever de omstandigheden op het marktplein, hoe meer verkopers er elke week bijkomen, hoe sneller het gevecht voor marktaandeel zich ontwikkelt. Wat onderscheidt snel groeiende verkopers van de rest?

De competitive strategy aanpak van flowresulting onderscheidt drie kenmerken waarop snel groeiende bedrijven zich onderscheiden van de rest. Snel groeiende bedrijven:

  • weten meer attractieve klantsegmenten te vinden en te overtuigen;
  • groeien sneller in share of wallet bij klanten (cross & upsell);
  • houden beter de achterdeur dicht, ze minimaliseren churn.

Wat moet er gebeuren om op alle drie de onderdelen boven het marktgemiddelde te presteren? Moet je investeren in een superieure digitale klantervaring? Jouw marketing & sales apparaat verbeteren? Meer en efficiënter bouwen aan jouw merk? Of…? Met 15 jaar ervaring heeft flowresulting tal van opdrachtgevers geholpen significante resultaten te boeken door antwoord te geven op deze vragen. Vraag flowresulting naar een inventarisatie of lees eerst meer over de andere drivers voor groei.

Cases

Driver 3: Pricing strategy

1% prijsverhoging heeft in de meeste gevallen veel meer impact op winstgevendheid dan 1% volumestijging of 1% kostenreductie. Ondanks dat besteden de meeste bedrijven veel meer tijd en geld in marketing en besparingsprogramma’s dan in het ontwikkelen van hun pricing competentie. Ten onrechte.

De pricing strategy aanpak van flowresulting onderscheidt drie kenmerken waarop snel groeiende bedrijven zich onderscheiden van de rest. Snel en duurzaam groeiende bedrijven:

  • zijn in staat de prijs beter af te stemmen op de waarde die een klant toekent aan hun product (value based pricing);
  • zijn beter in staat waarde aan hun product toe te voegen waar klanten voor willen betalen en waarde weg te nemen waar klanten ‘niet’ voor willen betalen;
  • geven minder korting en zetten de korting die ze wel geven effectiever in.

Klinkt logisch? Toch heeft 9 uit 10 bedrijven dit aantoonbaar niet optimaal voor elkaar. Voornamelijk door de complexiteit die bij value based pricing komt kijken. Daarom heeft flowresulting een methode ontwikkeld die uniek is in zijn eenvoud. De methode heeft bewezen impact en bij diverse opdrachtgevers geleid tot significante verbeteringen van winstgevendheid. Meer weten? Vraag flowresulting naar een inventarisatie van wat investeren in jouw pricing competentie kan opleveren.

groeistrategie

Pricing - het meest onderschatte instrument voor winstgevendheid

Value based pricing is een prijsstrategie waarbij de prijs primair wordt bepaald op basis van de waarde die de doelgroep percipieert. Wanneer goed toegepast kan value based pricing jouw resultaat significant verbeteren in vergelijking tot wanneer wordt vastgehouden aan cost plus pricing. Value based pricing wordt vaak onnodig complex gemaakt. Daarom ontwikkelde flowresulting het Value Based Pricing Model ©.
Een model gebaseerd op ‘bereidheid tot betalen’ dat de basis vormt van een intuïtieve en concrete methode voor het implementeren van value based pricing.

Download brochure

Meer weten?

Marc Westeneng

Founding partner

Mijn persoonlijke motto: Blijf je verwonderen. Want verwondering – je afvragen waarom de dingen zijn zoals ze zijn – brengt zoveel inzichten.

Marc is founding partner van flowresulting en heeft jarenlange ervaring met het ontwikkelen van groeistrategieën.

Neem contact op

Laat je inspireren!

Vul je naam en mailadres in en ontvang tien keer per jaar ‘flowinspiration’. Een mail met inspiratie over excellente dienstverlening, video’s die raken, cases en succesverhalen die bijblijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.